Λίμνη Λάδωνα

Η Μουριά προσφέρει πανοραμική θέα στην τεχνητή λίμνη Λάδωνα
(φωτ. Γιώργος Μαρώσης)

Ο ποταμός Λάδωνας πηγάζει από το χωριό Λυκουρία Αχαΐας, στους πρόποδες του Χελμού. Στο μεγαλύτερό του τμήμα όμως κυλάει στο βορειοανατολικό άκρο της Αρκαδίας, ανάμεσα στο όρος Μαίναλο και το βουνό Αφροδίσιο. Εκεί έχει στηθεί και υδροηλεκτρικό φράγμα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί η τεχνητή λίμνη Λάδωνα. Τελικά ο Λάδωνας εκβάλλει μέσα στον Αλφειό κι αυτός με τη σειρά του χύνεται στον Κυπαρισσιακό Κόλπο.

Υπάρχουν 5 διαφορετικοί τρόποι να προσεγγίσουμε την τεχνητή λίμνη Λάδωνα. Ας τους δούμε όλους συνοπτικά:

1). Ξεκινάμε από Αθήνα, περνάμε τον ισθμό της Κορίνθου και στρίβουμε για Τρίπολη. Περνάμε τη σήραγγα Αρτεμισίου και αμέσως μετά τα διόδια βγαίνουμε από τον κόμβο της Νεστάνης με κατεύθυνση Λεβίδι, Βυτίνα, Λαγκάδια και Αρχαία Ολυμπία. Περίπου 13 χλμ. μετά τα Λαγκάδια φτάνουμε στο χωριό Σταυροδρόμι, όπου και στρίβουμε δεξιά με κατεύθυνση Τρόπαια και τεχνητή λίμνη Λάδωνα.

2). Ξεκινάμε από την Πάτρα και παίρνουμε το δρόμο "111" που πάει για Τρίπολη. Ο δρόμος αυτός περνάει από χαρακτηριστικό ορεινό διάσελο: αριστερά μας έχουμε το όρος Ερύμανθος της Αχαΐας και δεξιά μας το βουνό Αφροδίσιο της Αρκαδίας. Μετά το διάσελο ο δρόμος κατηφορίζει. Πρέπει να έχουμε το νου μας να στρίψουμε δεξιά, όταν βρούμε πινακίδα προς Δάφνη και τεχνητή λίμνη Λάδωνα.

3). Ξεκινάμε από τον Πύργο και παίρνουμε το δρόμο για Αρχαία Ολυμπία, Λαγκάδια, Βυτίνα, Λεβίδι και Τρίπολη. Περίπου 68 χλμ. απότον Πύργο φτάνουμε στο χωριό Σταυροδρόμι, όπου και στρίβουμε αριστερά με κατεύθυνση Τρόπαια και τεχνητή λίμνη Λάδωνα.

4). Ξεκινάμε από το Αίγιο και παίρνουμε την Ολυμπία Οδό, με κατεύθυνση την Κόρινθο. Μόλις περάσουμε το Διακοφτό, βγαίνουμε προς Καλάβρυτα, Κλειτορία και Τρίπολη. Περίπου 11 χλμ. μετά την Κλειτορία συναντάμε το δρόμο "111", οπότε στρίβουμε δεξιά προς Πάτρα. Ακόμη 13 χλμ. και στρίβουμε αριστερά προς Δάφνη και τεχνητή λίμνη Λάδωνα.

5). Ξεκινάμε από τη Μεγαλόπολη και παίρνουμε το δρόμο για Καρίταινα και Ανδρίτσαινα. Μόλις όμως φτάσουμε στην Καρίταινα πρέπει να στρίψουμε δεξιά προς Ελληνικό, ΣτεμνίτσαΔημητσάνα και Καρκαλού. Εκεί στρίβουμε αριστερά, προς Λαγκάδια και Αρχαία Ολυμπία. Περίπου 13 χλμ. μετά τα Λαγκάδια φτάνουμε στο χωριό Σταυροδρόμι, όπου και στρίβουμε δεξιά με κατεύθυνση Τρόπαια και τεχνητή λίμνη Λάδωνα.

Στάση για καφεδάκι στα Τρόπαια Γορτυνίας

Το Σταυροδρόμι Αρκαδίας έχει υψόμετρο 600 μ. και μόνιμο πληθυσμό περίπου 120 κατοίκων. Το χωριό αυτό πριν το 1927 λεγόταν Αλβανίτσα. Σήμερα διαθέτει ξενοδοχεία, ταβερνάκια και βενζινάδικο.

Αφήνουμε το Σταυροδρόμι, ανηφορίζουμε και σε 2 χλμ. μπαίνουμε στο Βυζίκι. Εδώ το υψόμετρο φτάνει τα 700 μ. Το χωριό αυτό σήμερα αριθμεί περίπου 180 μόνιμους κατοίκους.

Επόμενη στάση (μόλις 2 χλμ. μετά το Βυζίκι) είναι τα Τρόπαια. Το χωριό αυτό είναι μεγαλούτσικο, έχει περίπου 400 μόνιμους κατοίκους, ενώ το υψόμετρο αγγίζει τα 760 μ. Εδώ είχε μέχρι και το 2010 την έδρα του ο τέως Δήμος Τροπαίων.

Φεύγουμε και από τα Τρόπαια και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε για 9 χλμ. ώσπου τελικά αντικρίζουμε τη λίμνη από ψηλά. Κατηφορίζουμε κι άλλο και βρίσκουμε διασταύρωση: ένας δρόμος φεύγει δεξιά και βγάζει σε 500 μ. στο φράγμα, εμείς όμως θα πάμε αριστερά για 500 μ., οπότε φτάνουμε σε νέα διασταύρωση. Προς τα δεξιά πάει για Μουριά, Πουρναριά και Δάφνη (αυτή είναι και η διαδρομή που προσφέρει την ωραιότερη θέα στη λίμνη), ενώ αριστερά πάει για Βάχλια, Δήμητρα, Κοντοβάζαινα, Πελέκι και Βούτση.

Η τεχνητή λίμνη Λάδωνα σχηματίστηκε το 1950, μετά την κατασκευή από τη ΔΕΗ του πρώτου στην Ελλάδα υδροηλεκτρικού φράγματος με σκοπό την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η λίμνη έχει υψόμετρο 420 μ. και επιφάνεια 6.000 στρέμματα. Θα φτάσουμε μέχρι τη Μουριά και θα απολαύσουμε τη θέα προς τη λίμνη και τα γαλαζοπράσινα νερά της. Από τη Μουριά ένας χωματόδρομος κατεβαίνει μέχρι τις όχθες της λίμνης, ακριβώς δίπλα στο ξακουστό παραδοσιακό πεντάτοξο γεφύρι της Κυράς, το οποίο είναι προσβάσιμο μόνο το καλοκαίρι, οπότε και η στάθμη της λίμνης κατεβαίνει αισθητά.

Επιστρέφουμε πίσω (κοντά στο φράγμα) και ανηφορίζουμε για Βάχλια, Δήμητρα και Κοντοβάζαινα. Από το φράγμα μέχρι την Πέρα Βάχλια θα χρειαστούμε 6χλμ., και από κει έως τη Βάχλια ακόμη 2 χλμ.

Ακολούθως κάνουμε άλλα 5 χλμ. και φτάνουμε στη Δήμητρα. Το χωριό αυτό έχει 540 μ. υψόμετρο και μόνιμο πληθυσμό περίπου 100 κατοίκων, ενώ μέχρι και το 1927 λεγόταν Δίβριτσα (σλαβικής προέλευσης τοπωνύμιο, που σημαίνει τόπος με πολλά νερά). Λειτουργεί παραδοσιακός πετρόχτιστος ξενώνας. Υπάρχει και μια γραφική πλακόστρωτη πλατεία με έναν τεράστιο πλάτανο, κάτω από τον οποίο απλώνουν τα τραπεζάκια τους μία ταβέρνα και ένα παραδοσιακό καφενεδάκι.

Γυρίζουμε πίσω στη Δήμητρα και συνεχίζουμε. Επόμενος σταθμός μας είναι το χωριό Κοντοβάζαινα, που απέχει 4 χλμ. από τη Δήμητρα. Η Κοντοβάζαινα είναι χτισμένη στις πλαγιές του βουνού Αφροδίσιο και έχει υψόμετρο 700 μ. Συγκρατεί μόνιμο πληθυσμό περίπου 300 κατοίκων, ενώ μέχρι και το 2010 ήταν έδρα του Δήμου Κοντοβάζαινας. Το χωριό είναι χωρισμένο σε δύο γειτονιές. Ανάμεσά τους κυλάει ένα ρέμα, στο οποίο σώζονται και κάποιοι παλιοί πέτρινοι νερόμυλοι. Άλλο αξιοθέατο είναι σίγουρα και η περίφημη "Χλια Βρύση". Από την Κοντοβάζαινα (μέσω χωματόδρομου) μπορούμε να προσεγγίσουμε τη Μονή Κλειβωκάς, μέσα σε σπηλιά, μια τοποθεσία πραγματική αετοφωλιά.

Τελευταίο χωριουδάκι της εκδρομής μας θα είναι ο Βούτσης, που απέχει 4 χλμ. από την Κοντοβάζαινα. Εδώ μένουν περίπου 120 μόνιμοι κάτοικοι, που ασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία, τη γεωργία και τη μελισσοκομία. Το χωριό έχει 550 μ. υψόμετρο.

Κλείνοντας να υπογραμμίσουμε ότι αν θελήσουμε βενζίνη ή πετρέλαιο για το όχημά μας, πρατήριο υγρών καυσίμων υπάρχει μόνο στο Σταυροδρόμι, ενώ τα υπόλοιπα χωριά διαθέτουν μόνο τα... ευγενή υγρά καύσιμα (κρασάκι, ρετσίνα, μπυρίτσα, ουζάκι κλπ.).

ΦΑΓΗΤΟ

Πατατοσαλάτα στην ταβέρνα Το Στέκι του Μερακλή

ΔΗΜΗΤΡΑ
Ταβέρνα Το Στέκι του Μερακλή. Στην πλατεία, κάτω απ' τον αιωνόβιο πλάτανο. Αγριογούρουνο στιφάδο, κόκορας με χυλοπίτες, κουνέλι λαδορίγανη, λουκάνικο χωριάτικο, γίδα βραστή, παϊδάκια στα κάρβουνα, πατατοσαλάτα σπιτική, φέτα βαρελίσια και κρασάκι απ' τη Νεμέα. Τηλ. 2797024080.

ΒΥΖΙΚΙ
Ταβέρνα Η Κυρά της Άκοβας. Τηλ. 2797024378 & 6970822919.

ΤΡΟΠΑΙΑ
Ταβέρνα Γιώργος Κλουκινάς. Τηλ. 2797022404.

Ταβέρνα Βασιλική Κυριακοπούλου. Τηλ. 2797022121.

ΚΟΝΤΟΒΑΖΑΙΝΑ
Ταβέρνα Σπυριδούλα Τζήλου. Τηλ. 2797023157.

Ψησταριά Το Ρέμα. Τηλ. 2797023755.

ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ
Ψησταριά Η Παράδοση. Τηλ. 2797022013 & 6948466432.

ΔΙΑΜΟΝΗ

Παραδοσιακός ξενώνας Το Σπίτι της Θεώνης

ΔΗΜΗΤΡΑ
Το Σπίτι της Θεώνης. Πρόκειται για ένα τριώροφο πετρόχτιστο αρχοντικό του 1850. Διαθέτει 2 δίκλινα, 3 τρίκλινα (το ένα με τζάκι) και 1 τετράκλινο, όλα με κεντρική θέρμανση, μπάνιο και TV. Στο κατώι η κα Κρυσταλλία κάθε πρωί σερβίρει πλούσιο σπιτικό πρωινό. Τηλ. 2797024000, 6973028265 & 2108842400.

ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ
Ενοικ. Διαμερίσματα Δρυάδες. Διαθέτουν κεντρική θέρμανση, TV, κουζίνα, ψυγείο και μεγάλες βεράντες. Υπάρχει ευρύχωρο κοινόχρηστο καθιστικό με σαλόνι και τζάκι. Δείτε και εδώ. Τηλ. 2797022536, 2797022388 & 6945628413.

Ενοικ. Διαμερίσματα Αλλοτινό. Υπάρχουν 9 διαμερίσματα με κεντρική θέρμανση, κουζινούλα, TV και μπαλκονάκι. Λειτουργεί καφέ μπαρ με τζάκι και επιτραπέζια παιχνίδια. Δείτε και εδώ αλλά και εδώ. Τηλ. 2797022140, 2797024200 & 6977820000.

ΚΟΝΤΟΒΑΖΑΙΝΑ
Ενοικ. Δωμάτια Κανέλλα Καπέλου. Τηλ. 2797023755.

ΒΟΥΤΣΗΣ
Ενοικ. Διαμερίσματα Χρήστος Παπαναστασόπουλος. Τηλ. 2797023222.