Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου

Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου "Χαρίλαος Τρικούπης"

Η Γέφυρα "Χαρίλαος Τρικούπης", η οποία συνήθως αποκαλείται γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, ενώνει τη Στερεά Ελλάδα με την Πελοπόννησο, πάνω από τον Κορινθιακό Κόλπο. Στο νότιο άκρο της βρίσκεται το Ρίο, που ανήκει στο Ν. Αχαΐας και στο βόρειο άκρο της το Αντίρριο, που ανήκει στο Ν. Αιτωλοακαρνανίας. Η γέφυρα συνδέει τρεις μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Ο πρώτος είναι ο Α8 (Κόρινθος - Κιάτο - Ξυλόκαστρο - Αίγιο - Ρίο), ο δεύτερος είναι ο Α9 (Ολυμπία - Πύργος - Αμαλιάδα - Πάτρα - Ρίο) και ο τρίτος είναι ο Α5 (Κακαβιά - Ιωάννινα - Άρτα - Αμφιλοχία - Μεσολόγγι - Αντίρριο). Η γέφυρα φέρει το όνομα του Χαρίλαου Τρικούπη, του Μεσολογγίτη πρωθυπουργού που οραματίσθηκε το 1880 τη ζεύξη του Κορινθιακού Κόλπου.

Η γέφυρα θεμελιώθηκε το 1998 και εγκαινιάσθηκε το 2004. Μέχρι τότε, όσοι ήθελαν να περάσουν απέναντι έπρεπε να πάρουν τα τοπικά φέρι μποτ, τα οποία (καιρού επιτρέποντος....) έκαναν περίπου 15΄ λεπτά συν τουλάχιστον άλλα τόσα από την ώρα που έμπαινες στο πλοίο μέχρι να γεμίσει και να αποπλεύσει συν η αποβίβαση, το συνολικό χασομέρι έφτανε τα 30΄ - 35΄. Σήμερα πλέον περνάς απέναντι μέσα σε 2΄ λεπτά!

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλια των πυλώνων βρίσκονται στο βυθό της θάλασσας, που σε κάποια σημεία φτάνει τα 65 μ. βάθος. Το πέδιλο (πέλμα) του κάθε πυλώνα στα θεμέλια έχει 90 μ. διάμετρο (στο βυθό). Το μέγιστο ύψος του οδοστρώματος από την επιφάνεια της θάλασσας φτάνει τα 57 μ. Σχεδιάστηκε για να αντέχει σε σεισμούς 7,8 ρίχτερ (σεισμός αυτής της έντασης καταγράφεται στην περιοχή αυτή μία φορά στα 2.000 χρόνια). Αντέχει επίσης σε πρόσκρουση πλοίου 180.000 τόνων που πλέει με ταχύτητα 16 κόμβων. Μπορεί ακόμη να αντέξει σε θυελλώδεις ανέμους ταχύτητας 266,4 χλμ./ώρα. Στηρίζεται σε 4 πυλώνες. Η απόσταση μεταξύ των πυλώνων είναι 560 μ. Το συνολικό ύψος των δύο μεσαίων πυλώνων (από τα θεμέλια έως την κορυφή) φτάνει τα 230 μ. Το κατάστρωμα έχει πλάτος 27,20 μ. Σε κάθε κατεύθυνση υπάρχουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας συν μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης συν πεζοδρόμιο. Στη μέση του οδοστρώματος υπάρχει διαχωριστικό τειχίο ασφαλείας.

Πάνω από τη γέφυρα περνούν ετησίως 4.200.000 οχήματα. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2009 ήταν 14.000 διελεύσεις, ενώ το 2014 ήταν 8.000 διελεύσεις. Κάτω από τη γέφυρα η ετήσια διέλευση πλοίων ανέρχεται στα 6.000, χωρίς να υπολογίζονται τα τοπικά δρομολόγια των φέρι μποτ και οι μικρές ψαρόβαρκες.

Το κόστος κατασκευής της γέφυρας έφτασε στα 16.600.000 €. Το αντίτιμο των διοδίων για μία απλή διέλευση ενός επιβατικού αυτοκινήτου ΙΧ το 2004 ήταν 10,00 €, ενώ το 2015 έφτασε στα 13,20 €. Η κάρτα 10 διελεύσεων για τα αυτοκίνητα διάρκειας 1 εβδομάδας το 2015 κόστιζε 65,00 € και διάρκειας 1 μήνα 82,50 €. Υπάρχει και η εκπτωτική κάρτα αλέ ρετούρ για τους κατοίκους της περιοχής, που επιτρέπει διέλευση και επιστροφή το πολύ σε 5 ώρες. Το 2015 αυτή κόστιζε για διάρκεια έως 3 ώρες 13,50 € (οι 2 διελεύσεις), για 3-4 ώρες 17,20 € και για 4-5 ώρες 21,50 €. Τέλος, υπάρχει η δυνατότητα χρήσης του "e-pass", που απευθύνεται στους καθημερινούς χρήστες. Με το σύστημα αυτό, εάν κάποιο αυτοκίνητο κάνει πάνω από 16 διελεύσεις το μήνα, τότε το κόστος κατεβαίνει στα 4,50 € ανά διέλευση. Εναλλακτικά, μπορεί κανείς να πάρει το φέρι μποτ με εισιτήριο 6,50 € (το 2015) ανά αυτοκίνητο. Οι επιβάτες δεν χρεώνονται. Το ίδιο ισχύει και για τους πεζούς που μπαίνουν στο πλοίο χωρίς αυτοκίνητο. Είναι δωρεάν, όπως φυσικά δωρεάν περνούν και οι πεζοί πάνω από τη γέφυρα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΡΟΣΟΧΗ: πριν σχολιάσετε, παρακαλούμε διαβάστε τους "κανόνες σχολιασμού", που βρίσκονται στο δεξί άκρο της οθόνης, στην ενότητα "Σχετικά με μας".